ارائه خدمات کلید سازی به صورت 24 ساعته در تهران

کافیه تماس بگیرید

دسترسی سریع به خدمات کلید سازی

در هر جایی از تهران که هستی و نیاز به کلید سازی داشتی کافیه از خدمات شاه کلید استفاده کنید

بررسی کلید سازی سنتی

آیا با کلید سازی سنتی و پیشینه این ابزار آشنا هستید ؟ امروزه قفل و کلید جز نیاز های اساسی انسان برای تامین امنیت میباشد . به اندازه ای که کلید سازی سیار یکی از مشاغل مهم و حیاتی به شمار میرود . در هر منطقه از شهر ، مثل کلید سازی غرب تهران ، میتوان از خدمات کلید سازی بهره برد . حتما برای شما جالب خواهد بود که بدانید در سال های بسیار دور قفل و کلید در باور و اعتقاد مردم جای داشته و در اذهان آن ها از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. اما به مرور زمان این اعتقادات کمرنگ شد و از این ابزار در جهت افزایش امنیت استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی کلید سازی سنتی و جوانب مختلف آن بپردازیم.

کلید سازی سنتی

کلید سازی سنتی پیشینه و قدمتی طولانی دارد و می توان آن را مربوط به چند هزار سال پیش دانست. کلید ها در ابتدا از چوب ساخته می شدند و برای قفل کردن مکان هایی مانند خزانه و انبارهای گندم از آن استفاده می شده است. بسیار جالب است که بگوییم از این ابزار چوبی و ساده برای پرستشگاه ها در کشور مصر و بین النهرین نیز استفاده می شده است.

مردم ایران از زمان های باستان و بسیار دور با کلید سازی و قفل سازی آشنا بوده اند و نقش مهمی در سیر تکاملی آن ایفا کرده اند. باستان شناسان قدمت کلید سازی و کلید سازی سنتی را به 1800 سال قبل از میلاد مسیح مربوط دانسته اند و در مکان های تاریخی مانند تپه سیلک کاشان نوعی دستبند پیدا شده که از چهار تکه ساخته شده و توسط ابزاری مانند بست به یکدیگر وصل شده اند. این دستبند گواهی بر ساخت کلید توسط ایرانیان بوده است. همچنین در مکان هایی از ایران مانند شیر سنگی شوش و تخت جمشید نیز نشانه هایی از کلید یافت شده است. برخی از قفل هایی که توسط مردم ایرانی ابداع می شده است از نظر شکل ظاهری مانند قفل های خلق شده در کشورهایی مانند مصر و یونان بوده است. کشورهای دیگری نظیر هند ، چین و روم نیز جزو کشورهایی محسوب می شوند که شباهت زیادی با قفل های تولید شده در ایران داشته اند.

در لغت نامه دهخدا قفل این گونه معنی شده است: ” قفل . [ ق ُ ] (ع اِ) درختی است حجازی . (منتهی الارب ) (اقرب الموارد). درقش . (منتهی الارب ). || نشان . || کلیدانه . (منتهی الارب ). آهنی است که بدان در را بندند. (اقرب الموارد). ج ، اَقفال ، اَقْفُل ، قُفول . (اقرب الموارد) (منتهی الارب ). و با لفظ سست کردن و پیچیدن و شکستن و برشکافتن و گشادن و واشدن به معنی گشادن و با لفظ برخاستن و انداختن و ریختن و افکندن و زدن و نهادن به معنی بستن مستعمل .

همچنین در آثار ادبی قدیمی ما هم نشانه هایی از وجود و استفاده قفل مشهود است. به طور مثال: ابا هدیه و نامه و با نثار / یکی درج و قفلی بدو استوار. “فردوسی”

و آنکه یزدان بر زبان او گشاید قفل علم / جز علی ّ مرتضی اندر جهان دیّار نیست . “ناصرخسرو”

جایگاه کلید سازی سنتی در اعتقادات مردم باستان

قفل در باورهای مردمان هم تاثیرگذار بوده و در افکار برخی از افراد از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده و جنبه اعتقادی داشته است. برای مثال برخی بر این عقیده بودند که بستن دخیل و توسل به معصومین گره گشای کار و نیت آنان است. نمونه های بسیار زیادی از این قفل ها را در مرقد امام رضا در شهر مشهد مقدس و حضرت معصومه در قم می توان رویت کرد .

در بعضی مورد ها به پیشنهاد ویژه از جانب حاکمان , برای اماکن متبرکه قفل هایی ساخته میشد که مزین به اسم الله و ائمه اطهار بودند و یا این که در اشکالی مربوط به ا‌لقاب و عنوان ها و مناسک و مکان های مذهبی ساخته می شدند ; مثل قفل در منزل کعبه که‌این قفل در مکه بوسیله حاج عبدالوهاب ریاحی چالشتری ( مشهور به حاج عبدالله ) ایجاد شده است .

دعایی به اسم شش قفل هم بین مردمان اشاعه دارد و از حضرت محمد نقل کرده اند که هرکس این دعا را نزد خویش نگه داراست یا این که بخواند , خدا اورا از آفات نگهداری و مشمول عفووبخشش بی حساب خویش می گرداند , همینطور دعایش مدام مستجاب شده و در عالم با عزت و احترام معاش می نماید .

در لغت نامه دهخدا درباره با معنای قفل چنین آمده است : « قفل , درختی است حجازی , نشان , کلیدانه , آهنی است که بدان در را بندند , با لفظ سست کردن و پیچیدن و شکستن و برشکافتن و گشادن و واشدن در معنای گشادن و با لفظ بلندشدن و پرت کردن و ریختن و افکندن و زدن و قرار دادن در معنای بستن . »

با توجه به معنای قفل می بایست به عبارتی گره هایی باشد که آدم آن را از پیچش دو گیاه در جهات متفاوت الهام گرفته است.

وسایل کلید سازی سنتی

همان طور که می دانید و در مطالب پیشین نیز به آن اشاره کردیم امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییر و تحول در صنعت قفل و کلید سازی هستیم. به نحوی که شاهد ابداع و خلق کلید های دیجیتالی و رمز دار می باشیم. اگر شما نیاز به کلید ساز داشته باشید میتوانید فقط با یک تماس از خدمات کلید سازی شبانه روزی بهره مند شوید . نیاز افراد به امنیت باعث تولید این نوع از کلید ها شده است. اما هنوز هم کلید های سنتی جایگاه خود در بین مردم جامعه حفظ کرده اند و بسیار پرکاربرد می باشند. زیرا تمام مکان ها نیاز به قفل های پیشرفته و رمز دار ندارند و اغلب افراد هنوز هم از قفل های سنتی استفاده می کنند. در ادامه شما را با ابزارها و وسایلی برای کلید سازی سنتی آشنا می کنیم.

سمبه :

از ابزارهای اساسی در قفل سازی است و برای ساخت بدنه قفل به کار میرود .

سوهان:

برای صیقلی دادن و ساخت طرح بر روی مرحله قفل به عمل میرود ( به‌این طرح ها «بچه خیارک » میگویند ) .

مته:

برای سوراخ کردن بخش های متفاوت قفل نظیر پایه و دسته به کار گیری می شود که با گذراندن میخی از درون سوراخ و دسته موقعیت چرخنده پیدا می نماید . ( مته به صورت برقی و دستی موجود است. )

مته کمانک:

به مته دستی گفته می شود که کاری مشابه به خراطی انجام میدهد.

سندان:

از فرآورده فولاد است که فلز حرارت دیده را بر روی آنقرار داده و با پتک ضربه می زنند تا به نحو مناسبی درآید . بعضا از سندان ها در کنار دیواره , قلمزنی گردیده اند و دارنده امضا می‌باشند.

گیره:

از دو فک ساخته شده که توسط دسته ای گشوده و بسته می شود . از این وسیله برای نگه داشتن قطعه ای از قفل که استادکار مشغول کار برروی آن است به کار می‌رود . شایسته ترین گیره ها از متاع فولاد می‌باشند . برای ساخت قفل هایی در سایزهای متفاوت , به گیره هایی با ابعاد و سایز متناسب با قفل ها نیاز است.

گیره دست:

از این وسیله برای تصاحب کردن و نگه داشتن قطعات کوچک قفل به کار گیری می شود.

کوره زغال:

فلز بایستی حرارتی هم اندازه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه ببیند تا قابل انعطاف شود بدین ترتیب به کوره احتیاج است و زغال تحت عنوان سوخت درون کوره قرار می‌گیرد.

انبر:

گونه های انبر های آهنگری از جمله خودکار گیر , باریک گیر , قطورگیر از ابزار های قفل سازی هم هستند.

چکش:

برای شکل دادن به آهن و فولاد و بقیه فلزات از آن استفاده می نمایند.

انبردست:

برای نگه داشتن آهن داغ شده و ضربه زدن به آن استفاده می شود به این ترتیب می بایست دسته آن عایق حرارتی باشد تا به دست آسیبی وارد نکند.

پایه وادار:

همانند سنبه است ولی گرد نیست , دارنده سطحی مقطعی مستطیل صورت است و برای ساخت اساس قفل مورد به کارگیری قرار می‌گیرد.

اسکنه:

اسکنه نوعی مداد است که با ضربه چکش کار تراش را انجام داده و برش های متفاوتی ساخت می نماید.

توپه:

ابزاری است که برای ساخت دهانه قفل مورد به کارگیری قرار می‌گیرد . در قفل بایستی نشیمن گهگاه باشد تا جا بیفتد . توپه می‌چرخد و پلکان تولید می نماید تا در قفل دوچندان زیر نرود و در جای صحیح قرار گیرد.

حدیده:

وسیله ای برای ساخت پیچ های کوچک است که برای بخش های درون قفل مورد به کار گیری قرار میگیرد.

قلاویز:

این وسیله برای ساخت پیچ های بزرگ مورد به کارگیری قرار میگیرد .

نتیجه گیری

کلید سازی سنتی در گذشته با ابزار و تجهیزات مخصوص انجام می شد و با توجه به نیاز محدود انسان های آن زمان به قفل می توانست پاسخ گوی نیازهای آن ها باشد. اما امروزه قفل ها و درهای مختلفی مثل در های ضد سرقت، ریموتی، کارتی و … به وجد آمده است که دیگر نمی توان با کلیدسازی سنتی پاسخ گوی نیازهای مشتریان بود. به همین دلیل مجموعه شاه کلید با خدمت جدید خود با نام الو کلید و استفاده از ماهرترین و به روز ترین کلید سازان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان به صورت سیار و شبانه روزی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات شاه کلید تهران

اخرین مقاله ها

باز کردن درب انواع خودرو